Koh Lanta - Pulau Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu Koh Lanta - Pulau Langkawi - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu

Koh Lanta - Pulau Langkawi

Door: Filip Appeldorn

Blijf op de hoogte en volg Filip

17 December 2014 | Maleisië, Langkawi Islands

17-12-2014.

Koh Lanta - Pulau Langkawi.

Koh Lanta was mijn laatste eiland in thailand dat ik bezocht heb, ik wilde eigenlijk ook nog een paar dagen naar Koh Lipe maar mijn visum was al verlopen.
Op de een of andere manier gebeurd me dat elke keer als ik thailand bezoek -;)
Dit keer was het maar 1 dag, dus was ik maar 500 bath kwijt en het excuus dat ik aanvoerde dat ik moeite had om afscheid te nemen van dit mooie land, leverde bij de douane geen clementie op.

Ik zal eerst even samenvatten wat ik allemaal op koh lanta gedaan en beleefd heb voor ik een samenvatting geef over Pulau Langkawi.

Koh Lanta is een van de laatste eilanden in de Adaman sea en heeft prachtige stranden en misschien dat ik hier ooit nog eens terug kom.
De laatste dagen heb ik een 4 islands snorkel tour gedaan en het hoogtepunt was de Emerald cave op Koh Mook.
Via een gitzwarte 80 meter lange grot kom je zwemmend uit in een laguna midden in de berg.
Dit kan ik iedereen aanbevelen, want dit maakte de trip meer dan de moeite waard.
De 2 snorkel bestemmingen waren ok, maar het enige dat ik daar gezien heb op de standaard vissen na, waren een paars gespikkelde murene en een puff vis.
Ik denk omdat ik bij het snorkelen als eerste in het water was en meteen een grote afstand nam van de groep, ik deze extras gezien heb.
De rest bleef vlakbij de boot een beetje bij elkaar zwemmen en daar was verder niets bijzonders te zien.

Ik heb het hele eiland per scooter verkend en ben bij diverse stranden geweest waar ik verder geen mens tegen ben gekomen.
Helemaal aan het eind kon je naar het national park, maar de entree van 220 bath vond ik een beetje teveel van het goede, helemaal omdat daar nog maar 1 strand was en een vuurtoren.

Vlak bij mijn resort was een soort hippie commune met hutjes van 2 x 2 meter die werden verhuurd voor een schamele 180 bath en volgens mij werd daar gretig gebruik van gemaakt door sloebers van diverse nationaliteiten -;)
Het was daar sávonds wel gezellig chillen, maar de hutjes waren mij te basic, alleen een bed en een peertje in het dak voor verlichting.
Voor de rest was alles gezamenlijk, zoals douches met alleen koud water en ruimtes om te chillen en eten klaar te maken.
Alsof ik mijn eigen eten ga klaar maken, dat doe ik thuis al niet, laat staan op vakantie -;)

Het bier smaakte daar prima en het gezelschap was overwegend twintigers met af en toe een bejaarde hippie, die in de jaren 60 was blijven hangen, inclusief smerige baard en jezus sandalen en ze roken soms alsof ze vies waren van water en zeep.
Maar als je een jointje met ze deelt en na een paar biertjes maakt dat allemaal niets meer uit -:)
De 12de moest ik eigenlijk het land uit, maar ik besloot nog 1 nachtje te blijven en ben de 13de per boot vertrokken naar Pulau Langkawi via Koh Lipe, een boottochtje van 8 uur.
Om 6 uur in de avond aangekomen op langkawi en daar bleek het alweer een uur later te zijn, dus het tijdsverschil met nederland is nu 7 uur.
Met 2 engelse gasten een taxi gedeeld om naar het 20 km verderop liggend Cenang Beach te rijden, wat volgens die engelsen, the place to be was.
Het was inmiddels pikkedonker toen we aankwamen en evenwijdig aan de beach loopt een straat met allemaal restaurantjes, winkels en hotels en resorts.
De engelsen gingen op zoek naar een goedkoop hostel en ik liep het eerste de beste resort dat aan het strand lag in en vroeg of ze een kamer vrij hadden.
Ze hadden alleen nog chalets vrij en dat voor de lieve som van 40 eu per nacht.
Doe maar voor 2 nachten en daarna zoek ik wel wat goedkopers.
Het chalet lag aan de zijkant van het restaurant en met een mooi uitzicht op de baai en het buiten restaurant waar het het helemaal vol zat met voornamelijk aziaten.
Eerst een lekkere warme douche genomen en daarna op pad om de boel te verkennen en warme hap scoren want ik had ondertussen best wel honger.
Een gezellige drukke straat met heel veel belasting vrije winkels en een shoppers paradijs voor mensen die zichzelf graag gelukkig maken door onzinnige troep te kopen -;)
Niet aan mij besteed dus, maar wel een plek bij uitstek om kudde gedrag te observeren.
Ook hier weer heel veel aziaten die behalve enorme drank voorraden aanschaffen verder helemaal in beslag genomen werden door selfies te maken.
Aziaten zijn enorm Selfie geil en om de paar meter stoppen ze om een selfie te nemen.
Je breekt je nek daar over de selfie sticks en iedereen heeft zo'n ding.

2 nachten kut geslapen, elke avond om 11 uur sluit het restaurant en gaat het licht uit en is het niet toegestaan om de tafels en stoelen te gebruiken die daar staan.
Maar daar hebben veel aziatische toeristen schijt aan en gaan daar s'nachts zitten zuipen en ouwehoeren op nog geen 5 meter vanaf mijn chalet.
Terwijl het resort niet eens alcohol schenkt.
Eerste nacht tot half 3 wakker gebleven omdat een groep paki's daar zat te zuipen en pas oprotten toen ik mijn chalet uitkwam en vroeg of ze wilden ophoepelen omdat ik mijn schoonheids slaapje nodig had.

2de nacht werd ik om 4 uur wakker omdat een andere groep het nodig vond om daar een discussie te voeren met de nodige drank op, half uurtje gewacht en toen maar naar de receptie gelopen en gevraagd wat ze er aan gingen doen, zitten daar 2 man security, tv te kijken in een hok dat helemaal blauw van de rook staat.
Het schijnt hun taak te zijn om iedereen die zich s'nacht op het terrein bevind weg te sturen. Die luie flikkers komen dat hok niet eens uit om hun ronde te doen.
En het ontbijt was niet te vreten, dus de volgende ochtend mijn beklag gedaan en uitgechecked en vetrokken naar Rainbow lodge een 150 meter vanaf het strand.
Prima plek en heb nu een enorme grote bungalow met keuken voor de helft wat ik bij die andere plek betaalde.

Daar ook een scooter gehuurd en wat tripjes geregeld waaronder 3 island tour die ik gisteren heb gedaan.
Werd netjes opgehaald om kwart voor 9 door een busje en naar de pier gereden een paar kilometer verder op.
Er stapten een paar duitsers in en een nederlands stel wat de dag ervoor op langkawi waren aangekomen en 3 maleiers.
Het weer was ondertussen aardig betrokken en het zag er niet naar uit dat we het droog zouden houden.
En dat hielden we het ook niet, zat ik daar in mijn zwembroek en shirtje en had het halverwege de trip fucking koud met een temperatuurtje van 26 graden en motregen.
De eerste stop was de moeite waard en de rest was niet eens de moeite om over naar huis te schrijven.
Gelukkig was de trip maar 3 1/2 uur en ik was blij toen ik weer terug was in mijn bungalow en 5 minuten later barstte er een noodweer los, waar de honden geen brood van lusten.

Net of er een douche werd open gezet en dat hield 3 uur aan voor het eindelijk stopte.
Was ondertussen het binnen zitten zat en besloot op de scooter naar het 20 km verderop liggende Kuah te rijden.
Dat is het stadje waar je aankomt met de boot en nam mezelf voor om eens lekker te gaan shoppen -;)
Halverwege zag ik in mijn spiegel dat een taxi lekker zat te bumper kleven bij me en vroeg me af waarom hij er niet gewoon langs ging want het was een ruime 2 baans weg en de rechterbaan was helemaal vrij.
Ik had een auto voor me en ondertussen regende het weer, dus ik vond het wel prima zo.

Haalt die gek me in op mijn weg helft en drukt me bijna van de weg af, WTF dat scheelde nog geen centimeter en ik belande bijna naast de weg door die idioot.
Gas erop en er achter aan.
Een kilometer verderop moet hij stoppen omdat het stoplicht op rood staat en ik stop naast hem en klop op zijn raam aan de passagiers kant en gebaar dat hij zijn raam open moet doen.
Zit daar zo'n haatbaard compleet met zo'n wit petje wat die gelovigen hier dragen en kijkt me aan met een blik vol minachting en draait vervolgens zijn hoofd de andere kant op.

Ik laat de scooter iets achteruit lopen en schop met een welgemikte trap zijn buitenspiegel eraf die met een boog op het kruispunt terecht komt en nog een paar meter verder door stuiterd.

Hij opent zijn deur en begint uit te stappen en op dat moment zet ik de scooter op de zijstandaard, ruk de helm van mijn hoofd en laat mijn rugzak van mijn rug glijden.
Ik doe een stap in zijn richting en op het moment dat we oogcontact maken, schiet hij als een paling in een emmer snot terug zijn auto in en rijd met gierende banden door het rode licht de kruising over.

Hehehehe, ik kom helemaal niet meer bij en als ik mijn weg vervolg zit ik nog steeds te lachen om de hele situatie, ik had eigenlijk alleen maar willen vragen op wel varken hij zijn rijbewijs gehaald had -;)

Het shoppen was geweldig en ik had bijna wat gekocht, het eiland is een paradijs voor alcoholisten want de drank is hier spotgoedkoop. 8 eu voor een liter JW red label en 12 voor een liter JW black label en de rest van de drank is ongeveer dezelfde prijzen en ze hebben echt alles tot heel exclusieve merken.
Een slof marlboro is ongeveer 14 eu.
Ik werd vanochtend om 6 uur gewekt door de maleisische versie van Idols, vanaf diverse plaatsen rond het hotel was er een contest wie het beste Allah's Snackbar kon zingen, ik had graag mee gedaan maar ik heb begrepen dat alleen travestieten eraan mee mogen doen en het is me echt te warm om hier in een jurk rond te lopen en zo'n gek petje op mijn hoofd te zetten.

Het weer is helemaal omgeslagen en vandaag heeft het ook enige uren keihard geregend en de weersverwachting voor grote delen van maleisie laten zien dat het nog een week duurt voor het mooie weer terug komt.

Ik heb niets te klagen want de afgelopen maand heb ik overwegend bloed heet weer gehad en bijna geen regen gezien.
Maar op een eiland is er niet veel te beleven als het voordurend regent, dus vlieg ik morgen naar kuala lumpur waar het de aankomende dagen nog lekker 32 graden is en vandaar uit zie ik wel wat de volgende bestemming word.

Ik zit zelf te denken aan Borneo, want ik heb de afgelopen maand voornamelijk eilanden bezocht en ben nu wel toe aan wat ruigere omstandigheden.

Vanaf borneo zit ik vlakbij indonesie en de filippijnen en een jungle trekking lijkt me wel vet en daar zitten ook wat oerang oetang opvang reservaten en de duik locaties zitten in de top 5 van de wereld.

Ik heb eigenlijk nog veel meer te vertellen en heb zoveel mee gemaakt dat ik nog wel een paar bladzijden kan vullen, maar vind het wel mooi geweest en ga zo lekker eten bij een indiaas restaurant, die de meest lekkere Naan maakt en een voortreffelijke butter chicken met hele speciale rijst.

Selamat vanuit Pulau Langkawi.

  • 17 December 2014 - 19:25

    Daniël Appeldorn:

    Hey pa!
    Mir en ik hebben weer gelachen om je verhalen.
    Doe die Ali's de groeten uit Holland ☺️
    Kus D&M

  • 27 December 2014 - 19:46

    Chartje:

    Hahaha ik had wel graag jouw versie van Allah's snackbar willen aanschouwen in jurk :P en wat een mooie actie op de scooter! Don't mess with Filip yeahhh!! Ben benieuwd hoe Borneo bevalt! Als je weer terug bent in NL join ik je met die spange Naan & butter chicken :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Filip

Ik ga de reis onder verdelen in 3 stukken van 4 maanden. 1 september vertrek ik naar thailand en ga dan backpacken door Thailand, Laos, Vietnam en cambodja. Begin januari vertrek ik naar brazilie om vervolgens te gaan backpacken door argentinie, antarctica, chili en peru en brazilie. De laatste 4 maanden ben ik nog niet helemaal uit waar ik heen ga maar ik vind vast wel een bestemming tegen die tijd.

Actief sinds 25 Aug. 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 39241

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 01 Maart 2015

Thailand 2014

01 September 2009 - 30 Augustus 2010

Mijn eerste reis

14 Mei 2010 - 10 Augustus 2010

Thailand all over again :-)

Landen bezocht: