Van catba island naar hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu Van catba island naar hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu

Van catba island naar hue

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Filip

06 November 2009 | Vietnam, Hué

Catba island, halongbay en Dong hoi.

Weer even tijd voor een update want de laatste is alweer van ruim een week geleden.
Om op catba island te komen moesten we eerst weer met de nacht trein terug naar Hanoi om vandaar de bus te pakken naar Haiphong een grote havenstad aan de golf van Tonkin en tevens de op 3 na grootste stad van Vietnam.
We hadden geluk en hoefden bijna nergens te wachten om een aansluiting te krijgen zodat de reis naar Catba island heel erg voorspoedig ging en we half 11 in de ochtend al konden in checken in een hotel.
Aangezien het laag seizoen is konden we bijna de helft van de vraag prijs afdingen alleen was de beloofde wifi internet nergens te bekennen.
Geeft niets dan betalen we gewoon nog minder :-)
Op het eiland eerst langs de pharmacy om een bende anti biotica en hoest onderdrukkende medicijnen in te slaan.
Alles is hier vrij verkrijgbaar en met een zak vol terug naar het hotel om eerst maar eens diverse drugs tot ons te nemen.
Catba stad stelt op zich niet veel voor en de haven ligt echt helemaal vol met boten, maar op een kwartiertje loop afstand laat je dat allemaal achter je en bereik je de 3 stranden die het eiland rijk is.
Op zich mooie stranden maar redelijk verlaten want de locale bewoners laten zich daar niet zien en veel toeristen waren er niet.
Uurtje rond geslenterd op de stranden en we kwamen uit bij 1 van de 2 resorts die aan het strand liggen.
Ik was wel benieuwd wat een kamer daar moest kosten en ons aangemeld bij de receptie.
De goedkoopste kamer was 125 dollar per nacht en dat liep op tot een suite van bijna 300 dollar per nacht.
Maar daar had je wel een ontbijt buffet voor bij de prijs inbegrepen :-)
De manager deed een wanhopige poging om ons een kamer aan te smeren en wij het spelletje natuurlijk lekker mee gespeeld.
Ik deed me voor als iemand van een travel tijdschrift en dat ik bezig was om een artikel over de resorts van catba te schrijven, wat me op de suite al meteen een korting van 50 % opleverde.
Hele rondleiding gekregen over het resort en diverse kamers bekeken en beloofd dat we de volgende dag misschien zouden terug komen maar dat ik eerst nog het andere resort wilde zien.
Dit was wel echt heel luxe allemaal maar net boven mijn budget helaas.
Die dag verder rustig aan gedaan en de stad een beetje bekeken.
Ik wil nog even wat kwijt over de vietnamezen in het noorden.
Naar onze sociale maatstaven zijn het allemaal een stelletje grote viespeuken en kwa omgangsnormen zijn het een stel horken bij elkaar.
Iedereen loopt de hele dag door te rochelen en de groene fluimen vliegen je om de oren, mannen en vrouwen staan gewoon hun neus leeg te snuiten op je schoenen als je niet op past en ze proberen constant voor je langs te glippen.
Beleefdsheid vormen die bij ons normaal zijn hoef je daar echt niet te verwachten.
Ga je met een stel van die gasten ergens eten dan lijkt het wel een wedstrijd wie het hardst kan slurpen, boeren en smakken.
Nou was ik wel wat gewend op al die hardcore feesten van het afgelopen jaar, maar dit heb ik op al mijn reizen nog niet eerder zo extreem mee gemaakt.
Volgens mij is het ook het luidruchtigste volk wat er bestaat, niemand kan een conversatie op normale toon met elkaar voeren want alles en iedereen loopt door elkaar heen te schreeuwen en volgens mij heeft het gros van de bevolking last van permanente gehoorschade.
Elke stad waar ik kom word je echt helemaal gek van de claxons die iedereen te pas en te onpas gebruikt en sommigen rijden rond met hun duim vast gegroeid aan die knop.
Ik loop tegenwoordig met oordopjes in als ik in een stad ben om de schade te beperken.
Nu heb ik waarschijnlijk 86 miljoen vietnamzen beledigd maar zoals jullie ondertussen wel weten interesseerd me dat toch geen flikker :-)
Het is opvallend hoe ontzettend slecht hun kennis van de engelse taal is, meestal komen ze heel enthousiast naar je toe met Hello wat ze luidkeels uitschreeuwen en dat is verder ook het enige woord wat ze beheersen en gaan daarna over in het vietnamees wat al even verrot hun strot uitkomt en waar ook geen woord van te verstaan is.
Ik hoop dat het in het zuiden beter is maar heb er een hard hoofd in.
Maar zoals ik al eerder geschreven heb is het een vriendelijk volk maar erg simpel en ze bedenken niets zelf.


De 2de dag op catba island hebben we een paar snelle motorscooters gehuurd om het eiland op ons gemak te verkennen.
De helft van het eiland is uitgeroepen tot nationaal park en de natuur is echt schitterend met veel kalksteen formaties, meren, grotten en dichte mangroven.
Er leven wilde zwijnen, herten en makaken, veel soprten vogels en reptielen maar helaas heb ik er niet veel gezien, maar we waren ook niet echt in staat om een uitgebreide trekking te doen op het eiland.
Er zijn maar een paar wegen die trouwens uitstekend berijdbaar zijn en met 2 uurtjes heb je die wel afgereden.
Wat wel grappig was dat toen we door een dorpje reden er een feest aan de gang was omdat er een bruiloft zou plaats vinden.
Wij natuurlijk meteen gestopt en we werden meteen binnen gehaald als de ere gasten en daar zat ik weer om 10 uur in de ochtend die vreselijk bocht naar binnen te slaan wat die alcoholisten daar de hele dag lopen te zuipen.
Ik zit nu trouwens lekker aan de cognac mijn blog te tikken en ga zo even lekker aan de bong zuigen even genieten van de weed die we nog bij ons hebben :-)
Ik zal jullie verder niet vervelen met hoe het er aan toe gaat op zo'n bruiloft waar de bruid en de bruidegom beiden hun eigen feestje vieren met hun eigen familie en vrienden.
En als de 2 groepen dan eindelijk laat in de middag bij elkaar komen is de helft van de mannen al aardig onder de olie.
Vrouwen is het niet toegestaan om alcohol te drinken dus die zitten zich de hele dag kapot te vervelen.
Een vrouw in vietnam die alcohol drinkt of rookt word beschouwd als een hoer.
Dus in hun ogen zijn jullie allemaal een stelletje hoeren, dames :-)
Ik vind jullie schatjes hoor, dus neem het mij niet kwalijk !!!
Nog iets wat een een onbehaagelijk gevoel bezorgd is de prijs van een leven in vietnam.
Als je iemand dood rijd in vietnam kost je dat ongeveer 2000 dollar, niemand is hier verzekerd en bij aanrijdingen bepaalt de gene die het meeste aan de politie betaald wie de schuldige is.
Vrouwenhandel tiert hier welig en een vrouw kost je 2000 dollar wat je aan de familie betaald en daarna is ze van jou en kan je er mee doen wat je wil.
Toen ik dat hoorde had ik iets van je loopt uit je nek te lullen, maar ik heb het met eigen ogen gezien dat het gebeurd en verschillende malen werd mij een meisje/vrouw aangeboden.
Met name koreanen and taiwanezen maken daar gretig gebruik van om hier een vrouw te kopen voor een prikkie.
In het noorden worden veel jonge meisjes gekidnapped en verkocht aan chinezen die ze dan gebruiken als prostitue of verkopen aan rijke gasten die een maagd willen.
We leven echt in een zieke wereld, af toe lees je dit soort berichten in de krant en sta je er verder niet bij stil, maar het is wel anders als je ermee geconfronteerd word.
Af en toe heb ik echt het idee dat onze evolutie eeuwen geleden begonnen is in een neerwaartse spiraal, maar dat is mijn persoonlijke mening :-)
Maar goed ik zal verder gaan met mijn verslag van de laatste dagen.

Vanaf Catba island hebben we de boot gepakt naar Halong city en de trip door de baai was echt de moeite waard met al die rots formaties die uit de zee soms loodrecht omhoog steken.
Ik had geen zin om daar te blijven hangen want het weer werd duidelijk minder en een 2 daagse trip door de baai wat ik eerst van plan was wilde ik alleen doen met heel mooi weer.
Dus de bus gepakt terug naar Hanoi en vandaar uit de slaap bus genomen naar het zuiden naar het 500 km verderop gelegen Dong Hoi.
De plaats zelf is niet de moeite waard om te bezoeken, maar op 40 km afstand liggen de beroemde grotten van Phong Nha en die wilde ik graag zien.
En tevens is daar het begin van de Ho Chi Minh trail wat zich uitstrekt over een afstand van totaal 20.000 km en door grote stukken van Laos loopt.
De grotten zelf bestaan uit 2 grotten waarvan er 1 per boot bevaarbaar is tot zo'n 8 km diep.
De Tien song grot is na een beklimming van ruim 500 treden per voet te verkennen en ze hebben die grot in allemaal felle kleuren verlicht wat best wel een spacend effect opleverd.
De hoofdgrot die per boot te verkennen is was helaas gesloten i.v.m de hoge waterstand en de te snelle stroming van het water.
Wat we daar ook pas hoorden was dat enkele dagen ervoor er een zware typhoon over vietnam heen was geraasd ten zuiden van nhatrang wat een 100 doden had opgeleverd en voor voor dan 50 miljoen euro schade en een flink deel van de rijst oogst had vernietigd en vele mensen dakloos had gemaakt.
Het weer was ook slecht met veel regen en de volgende dag hebben we de bus gepakt naar Hue wat ongeveer 180 km zuidelijker lag.
Daar zijn we nu sinds gisteren en het weer is zwaar kut, veel regen en de aankomende dagen zit er niet veel verandering in.
Het plan om hier 2 dagen te blijven en daarna een strandvakantie op nhatrang te houden heb ik al laten varen en in plaats daarvan vetrekken we maandag per vliegtuig naar Saigon om daar een paar dagen rond te kijken en daarna de Mekong delta te gaan verkennen per boot.
Hopelijk is tegen die tijd het weer een beetje opgeknapt en kunnen we daar nog wat genieten van een lekker zonnetje en geen regen.
Ik heb verder niets te klagen hoor want in de afgelopen 9 weken heb ik over het algemeen prima tot uitstekend weer gehad.
Ik heb mijn ticket al besteld voor bangkok waar ik 20 november naar terug ga om vandaar uit naar koh samui te vliegen en dan per boot terug naar Koh tao om een weekje te duiken en dan nog 2 weken op Koh Pangang om lekker te relaxen en lekker lui een beetje doen waar ik zin in heb met wat vrouwelijk gezelschap.
En daarna zie ik wel wat ik ga doen de laatste paar weken.
Cambodja sla ik over, al die ouwe troep boeit me totaal niet, ik vond er in thailand geen reet aan en hier in vietnam heb ik ook al genoeg troep gezien wat ze wat mij berteft allemaal net zo makkelijk mogen afbreken en er een paar leuke pretparken voor in de plaats mogen zetten.
Ja ik ben een cultuur barbaar en ben meer geinteresseerd in mensen dan een berg ouwe stenen die toch alleen maar in de weg staan :-)

De groeten uit Hue de stad met allemaal keizerlijke ouwe teringzooi.

  • 06 November 2009 - 17:52

    Mike:

    Hey ouwe!

    Eindelijk weer een verslag. Ben blij dat je nou ook eindelijk eens kutweer hebt, daar hebben we hier namelijk al langer last van ;) Ben je weer helemaal opgeknapt eigenlijk? Hier is er verder geen ene moer te beleven, dus ik heb je er weinig over te vertellen. Alleen dat er geen awakenings is in de maassilo..

    Hou je Thai ouwe en misdraag je :)

  • 08 November 2009 - 13:16

    Filip:

    Mikie.
    Gelukkig is het slechte weer voorbij en schijnt het zonnetje weer volop.
    Nee ik ben nog niet van dat virus af wat ik in Sapa heb opgelopen.
    Nog steeds snot verkouden met een nare hoest erbij, voordeel is wel dat ik nu als een echte vietnamees lekker loop mee te rochelen en te spugen op straat.
    Als ik morgen naar saigon vlieg ga ik eerst eens een goede dokter zoeken of even een bezoekje brengen aan een internationaal ziekenhuis.
    Medical care staat hier op een heel laag pitje en ik loop er nu al te lang mee rond en het word er niet beter op.
    Ik zag op PF dat er met oud en nieuw helemaal niets met schranz is dus dan houd het voor mij op.
    gr filip

  • 09 November 2009 - 10:55

    Elly:

    Hoi Filip,

    Balen dat je nog steeds niet fit bent. Maarruh, antibiotica helpt niet tegen een virus hoor, dus moet je die troep wel blijven slikken? Het brengt je darmflora om zeep en die kan je nou juist zo goed gebruiken in een land als Vietnam. Maar goed, genoeg de dokter gespeeld. Dave is gelukkig weer helemaal fit. Uit alle onderzoeken is niks zinnigs gekomen. Geen Pfeiffer, al weten ze dat niet helemaal zeker, aangezien ze niet genoeg bloed geprikt hadden voor een uitgebreid onderzoek. Ze hebben wel wat afwijkends in zijn keel gevonden, maar ze weten niet wat. Ja, daar hebben we wat aan. Het belangrijkste is dat hij weer gezond is. Nick heeft een leuke verjaardag gehad, tot hij 's middags ziek werd. Gelukkig had hij zijn feestje de vorige dag al gevierd. Hij heeft een hoop geld gehad voor een nieuwe laptop, dus hij is helemaal blij. Heb jij nog tips trouwens wat betreft laptops? Of kan je een merk of type aanraden. Hij wil hem voor school gebruiken, maar natuurlijk ook games en films op spelen/kijken.
    Veel plezier nog daar en spreek je snel weer.
    Kus, Elly

  • 09 November 2009 - 11:49

    Filip:

    Hoi Elly.
    Goed om te horen dat het met Dave weer goed gaat en feliciteer Nick nog van me met zijn verjaardag.
    Ik heb geen idee of het een virus was, maar ik ben vanochtend na aankomst meteen naar een internationaal ziekenhuis hier in saigon geweest en het blijkt een luchtweg infectie te zijn die er niet beter op werd.
    Een hele zak met medicijnen gehad en was gelijk 100 $ lichter :-)
    Maar daar hebben we de verzekering voor.
    Ik heb zelf voor vertrek een Toshiba laptop aangeschaft na veel testen te hebben gelezen en ben er erg tevreden over.
    Het is toch een kwestie van budget maar ik denk dat toshiba en Asus de betere laptops maken kwa prijs/kwaliteits verhouding.
    Saigon is een gekke stad en had na een half uur al mijn eerste huwelijks aanbod in het restaurant waar we zaten te lunchen.
    De eigenaar bood iemand van zijn personeel aan, een 18 jarig meisje die het helemaal zag zitten om met een buitenlander te trouwen en die haar mee neemt naar zijn land.
    Ik dacht eerst dat het een geintje was om me te fucken, maar die gasten waren bloed serieus.
    Ik ben er maar niet op in gegaan want eerlijk gezegd zat ik ff met mijn bek vol tanden.
    Ik ben er nu wel achter dat vietnamezen echt niet sporen en niet van deze wereld zijn.
    Je valt hier echt van de ene verbazing in de andere en ik dacht dat ik wel wat gewend was.
    Maar goed ik ga nu de stad in om een hapje te eten en kijken of ik nog wat vietnamezen op kan fucken.
    Ze moeten natuurlijk wel weten dat er maar 1 de fuck master is en dat ben ik :-)
    Groeten uit een zwaar debiel Saigon.

  • 15 November 2009 - 13:22

    Elly:

    Ha, ha, ha, had ik toch bijna een nieuw schoonzusje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 November 2009

Lekker chillen en relaxen.

16 November 2009

Can Tho Mekong delta

14 November 2009

Saigon

06 November 2009

Van catba island naar hue

01 November 2009

Sapa trekking
Filip

Ik ga de reis onder verdelen in 3 stukken van 4 maanden. 1 september vertrek ik naar thailand en ga dan backpacken door Thailand, Laos, Vietnam en cambodja. Begin januari vertrek ik naar brazilie om vervolgens te gaan backpacken door argentinie, antarctica, chili en peru en brazilie. De laatste 4 maanden ben ik nog niet helemaal uit waar ik heen ga maar ik vind vast wel een bestemming tegen die tijd.

Actief sinds 25 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1057
Totaal aantal bezoekers 39292

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 01 Maart 2015

Thailand 2014

01 September 2009 - 30 Augustus 2010

Mijn eerste reis

14 Mei 2010 - 10 Augustus 2010

Thailand all over again :-)

Landen bezocht: