Cobra for dinner. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu Cobra for dinner. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu

Cobra for dinner.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Filip

22 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Gisteravond is me het meest bizarre tot nu toe in mijn vakantie overkomen.
Dit kan ik jullie niet onthouden.
Ik liep gisteravond bij het Hoan kiem lake om wat foto's te maken en was ondertussen op zoek naar een restaurantje om wat te gaan eten.
Werd ik aangesproken door een vietnamese man van een jaar of 25.
Hello where are you from was de standaard openingszin en na de introductie raakten we in gesprek over vietnam en toerisme in hanoi en omgeving.
Hij stelde zich voor als David en vertelde me dat hij werkzaam is in de toerist industrie en tours organiseerd voor toeristen.
Hij vroeg me waar ik op weg naar toe was en toen ik hem vertelde dat ik wat aan het rond lopen was zonder bepaald doel vroeg hij me of ik al het gedeelte van hanoi gezien had wat aan de andere kant van de rivier ligt.
Volgens hem is dat het gedeelte waar geen toeristen komen en als ik het echte hanoi wilde leren kennen dat een bezoek daar zeker de moeite waard was.
Het klonk allemaal heel aanlokkelijk en aangezien ik mijn buik wel vol had van al de toeristiese plaatsen met massa's backpackers ging ik graag op zijn aanbod in om een andere kant van vietnam te ontdekken.
Taxi aangehouden en wij op weg naar het onbekende :-)
Na een half uur rijden kwamen we aan bij een wijk die er inderdaad heel anders uit zag dan wat ik tot nu toe gezien had.
We stopten bij een gebouw en werden verwelkomt door een stevige ongeveer 40 jarige vrouw die daar de boel runt.
In het gebouw waren allemaal vertrekken en we werden mee genomen naar het achterste vertrek, een grote ruimte met allemaal schappen met wek flessen die allerlei slangen en de meest uiteenlopende dieren bevatten geconserveerd in diverse soorten alcohol.
King cobras en wel 20 andere slangen soorten en gecko,s schorpioenen echt te veel om op te noemen.
De dame bleek een soort witch doctor te zijn en was gespecialiseerd in geneeskunde waar inheemse diersoorten met name giftige slangen voor worden gebruikt.
Ik kreeg eerst een hele uitleg wat elke wek fles bevatte en wat het effect op het menselijke lichaam was als je de vloeistof waar de dieren zich in bevonden dronk.
Van potentie verhogend tot bloed verdunnend en voor elke kwaal was wel een cure.
Echt onwijs interessant en het zag er zo spacend uit al die dode beesten in die flessen en potten.
Vervolgens vroeg ze me of ik ook levende slangen wilde zien.
Natuurlijk wilde ik dat en vervolgens kwamen er een paar grote zakken op tafel die letterlijk krioelden van tientallen giftige slangen.
De zakken waren van een soort doorzichtig jute dus ik kon mooi bekijken wat er allemaal inzat en die beesten blazen als gekken naar me.
En het waren ook geen kleintjes sommigen waren meer dan 3 meter lang en de meesten waren diverse soorten cobra.s en andere soorten die dodelijk zijn als je daar door gebeten word.
Vervolgens werd de zak open gemaakt en haalde ze er een joekel van een cobra uit zodat ik foto's van het beest kon maken terwijl ze hem op de grond liet liggen en hem vast hield bij zijn staart.
Gelukkig liet ze hem niet los want anders was ik niet in staat geweest om dit verslag te schrijven :-)
Wat een agressie had dat beest, constant proberen aan te vallen en in de camera te bijten.

Na de rondleiding vroegen ze ons of we wilden zien hoe de slangen van hun bloed ontdaan worden.
Ik dacht eerst dat ze bedoelden hoe hun gif gemolken word en wilde dat wel zien en wat ik daarna voorgeschoteld kreeg was iets wat ik totaal niet had verwacht.
We namen plaats op de bovenverdieping waar allemaal tafels stonden, waar de familie normaal gesproken eet en kregen een paar lekkere Hanoi biertjes terwijl ondertussen de tafel voor ons gedekt werd.
Ik dacht nog lekker we krijgen zeker wat te eten.
Na een minuut of 10 kwamen haar 2 zoons naar boven met een jutezak een leeg half liter flesje en een trechter en een schoteltje.
Op de grond voor mijn neus werd uit de zak de cobra gehaald waar ik foto's van had gemaakt de ene jongen hield de staart vast en de ander de cobra net achter de kop en vervolgens werd met een scherp mes een snede in het onderlijf gemaakt net achter de kop van ongeveer 10 centimeter.
Vervolgens werd het bloed opgevangen in de trechter en liep alles de lege fles in, ik denk ongeveer een kwart liter.
Daarna werd het nog kloppende hart verwijderd en op het schoteltje gelegd en bij ons op tafel gezet.
We kregen 2 borrel glaasjes en die werden vol geschonken met het bloed dat net uit de cobra was verwijderd.

En ik kon mijn blik niet los maken van het hart dat voor mijn neus lag en gewoon vrolijk door ging met kloppen.
Hoezo bizar ?
David vertelde me dat het bloed van de cobra erg gezond is en door de stammen in het noorden veel gedronken word.
Ach wat kan mij het ook verrotten en ik pak mijn glas met cobra bloed zeg proost tegen david en gooi het in 1 keer achterover.
En neem er snel een paar slokken bier achter aan :-)
En dat fucking hart gaat gewoon door met kloppen alsof het nog in het lichaam van de slang zit.
Pas na een minuut of 10 stopte het eindelijk.
En dat was het moment dat het eten opgediend werd en dat bestond uit de cobra die net daarvoor nog in de zak lag te kronkelen.
Echt alles word gebruikt er word niets weg gegooid en ik was verbaasd over de hoeveelheid voedsel die een slang van bijna 2 kilo opleverd.
Ik denk dat er ongeveer 8 verschillende gerechten op tafel kwamen allemaal van verschillende delen van de slang en op 8 verschillende manieren klaar gemaakt.
Van de huid tot de ingewanden en het vlees en dat allemaal in gerechten met allerlei groenten en kruiden.
Vervolgens kwamen er nog 2 flessen op tafel met slangen in vloeistof, ik denk wiskey en een soort brandewijn of jenever.
De 1 was voor de potentie en de andere had diverse andere geneeskrachtige werkingen.
Je snapt natuurlijk wel dat die ene voor de potentie het eerst leeg was :-)
Na de afgelopen 2 1/2 week met 3 verschillende vrouwen te hebben door gebracht was ik wel toe aan wat potentie verhogende middelen :-)
En ik moet zeggen het smaakte allemaal prima en het koste me geen moeite om me over mijn aanvankelijke afkeer heen te zetten.
Tijdens het eten had ik een prima gesprek met david over het leven in vietnam en de geschiedenis en het was een lekker gevoel om weer eens een goed gesprek te hebben met iemand die zo open en eerlijk is.
Na het eten vroeg ik aan david of we naar een plek konden gaan waar hij normaal uitgaat als hij alleen met vietnamesen wil zijn en waar geen buitenlanders komen.
Een bar of club alleen voor de lokalen iets waar hij normaal heen gaat.
Hij wist een prima plek waar ik het wel leuk zou vinden en waar hij zelf altijd heen gaat als hij zich wil vermaken en waar nooit toeristen komen.

Mooi precies wat ik wilde horen want ik ben naar dit land gekomen om de mensen en de cultuur te leren kennen en heb echt mijn buik vol van die volgevreten luidruchtige en eeuwig dronken toeristen die voor een bubbeltje op de eerste rang willen zitten.
We nemen afscheid van de witch doctor en haar familie en stappen in een taxi die ons nog verder de stad uitbrengt.
Na een minuut of 20 in wat lijkt een buitenwijk van hanoi rijden we door een straat met voornamelijk huizen afgewisseld door winkeltjs waarvan de meesten al gesloten zijn.
We stoppen voor een huis en ik denk dit is wel heel erg rustig voor een bar en van de buitenkant is niet te zien wat het eigenlijk is.
Het is nog geen 9 uur in de avond dus ik denk dat we te vroeg zijn en dat het meeste volk later op de avond komt.
Bij de deur worden we begroet door 2 chicks waarvan de ene de vriendin van david is.
Binnen komen we in een ruimte waar een tv staat te bleren en verder niemand is en david gebaard me om door te lopen naar achteren waar we in een ander vertrek komen waar op een groot bed 6 chicks zitten/liggen naar een andere tv kijkend.
Shit hij heeft me meegenomen naar een bordeel voor vietnamesen.
Ik word voorgesteld aan de dames en helaas is er niet 1 bij die engels spreekt, dus conversatie beperkt zich al snel tot vriendelijk glimlachen naar de dames en te luisteren wat david in het engels vertaald.
De dames zijn hevig geinteresserd en ik moet plaats nemen tussen ze op het bed en word van alle kanten aan mijn armen en benen betast en heb het gevoel dat ik word gekeurd en vergeleken met de iele mannetjes die ze normaal alleen ontmoeten.
Ik voel me echt opgelaten en denk hoe kom ik hier zo snel mogelijk weg zonder iemand te beledigen.
David vraagt vervolgens of ik met 1 van de dames naar boven wil waar ze kamertjes hebben om met de klant sex te hebben.
Hij vat mijn aarzeling verkeerd op en zegt dat ik er zoveel als ik wil mee naar boven mag nemen en wijst er 3 aan die me aankijken van komt er nog wat van en meteen aanstalten maken om naar boven te gaan.
Ik zeg tegen hem bedankt maar ik betaal niet voor sex, nu niet en nooit niet en dat het geen kwestie van geld is.
Geen probleem zegt ie, je bent mijn vriend en alles is geregeld je hoeft niets te betalen.
Tja wat moet je daar nu op zeggen ?
Ik bedank hem vriendelijk maar zeg hem hem dat ik niet op zijn aanbod kan ingaan.
Vervolgens bied hij mij zijn vriendin aan en zegt dat ze heel goed is in bed.
WTF ?
Ik vraag hem of hij van haar houd wat hij bevestigd en vervolgens vraag ik hem of hij er geen moeite mee heeft dat ze met andere mannen sex heeft.
Nee totaal niet, zaken zijn zaken en liefde is liefde en dat is iets wat de vietnamees heel goed gescheiden houd.
Hij vind het prima dat ze een prostitue is en dit is iets wat normaal is in vietnam.
Volgens hem is het normaal dat een getrouwde man hier buiten het huwelijk om diverse andere relaties heeft en het heeft allemaal te maken met macht van de man over de vrouw.
Hier wil ik meer over weten en we beginnen een discussie over de positie van de vrouw in vietnam.
Hij vraagd of ik met hem en zijn vriendin mee naar boven wil om daar verder te praten.
We gaan een trap op en komen in een ruimte met allemaal kamertjes van 2 bij 2 meter met een groezelig matras op de grond en als afscheiding super dunne wandjes.

De afwerk plekken.
We nemen alle 3 plaats op het matras en terwijl ik met david zit te praten komt zijn vriendin naast me zitten en begint ongeneerd in mijn kruis te graaien.
Ik kijk hem aan en hij zit goed keurend te knikken en hij zegt geniet er van.
Ik haal voorzichtig haar hand weg en probeer hem uit te leggen dat ik geen sex met zijn vriendin wil en ik zie aan zijn gezicht dat hij niet begrijpt waarom niet.
Ik doe diverse pogingen maar hij begrijpt het niet tot ik hem vraag of hij begrijpt wat eer is.
Eer is iets wat ze wel begrijpen in vietnam en als ik hem uitleg dat het tegen mijn eergevoel is om sex te hebben met de vriendin of vrouw van iemand die ik als een vriend beschouw gaat het lampje branden bij hem en snapt hij het eindelijk.
Pfff saved by the bell!!!!
Vervolgens begint hij gewoon waar ik bij zit zijn vriendin te ontkleden en vertel ik hem dat sex iets prive's is tussen 2 mensen en dat ik buiten wel op hem wacht.
Beneden kost het me moeite om de andere dames te overtuigen dat ik echt niets met ze wil en zeker niet op deze plek.
Gelukkig is David na 10 minuten al klaar en nemen we afscheid van de dames van het bordeel.
Vervolgens bezoeken we in de stad nog een club en een bar aan de rivier die gelegen is op een boot, maar om een uur of 1 ben ik helemaal op van de drank en een te kort aan slaap en pak ik een taxi terug naar mijn hotel.

Vandaag pikt david mij om 11 uur op en gaan we zijn familie bezoeken op het platte land net buiten hanoi en ik heb hem ingehuurd voor de aankomende 2 weken om naar Sapa te gaan en vandaar een trekking te maken met zijn 2een en hij gaat me alle dingen laten zien wat normaal alleen weg gelegd is voor de plaatselijke bevolking en waar de andere toeristen niet komen.
Gezien mijn ervaringen van gisteren ben ik wel heel erg benieuwd wat me allemaal te wachten staat op deze trip, maar ik ga erin met een open mind en dit is precies wat ik wil en ik ben er helemaal klaar voor.

• 22 Oktober 2009 - 17:33

Char:

Haha wat een verhaal zeg met die vietnamees...
    Al die andere meiden niet genoeg? Neem de mijne maar ;)
    Ging het hier maar zo makkelijk hé :P
    Wat gaaf zeg dat je het bloed van een Cobra hebt gedronken... Lijkt me ook wel beetje eng.
    Heb je daar nog iets van gevoeld, of totaal niks?
    En dat hart, wat bizar dat je dat nog ziet kloppen een kwartier later!
    Ben erg benieuwd naar je foto's.
    Hoop dat we elkaar snel even normaal kunnen spreken, zondag dat ik gestoord wordt door werk.
    Geniet van je reis in Vietnam, take care of yourself!

Liefs, en een dikke kus

• 23 Oktober 2009 - 00:39

Filip:

Ja ze hebben hier heel andere ideen over sex en privacy is iets wat je hier bijna nergens kunt vinden.
    Toen het glas met bloed voor mijn neus werd gezet had ik eerst zo iets van No way dat ga ik echt niet drinken.
    Maar ik heb deze vakantie al zoveel dingen voor het eerst gedaan dat ik ook zoiets had van dit kan er ook nog wel bij :-)
    Nee ik heb er niets van gevoeld maar dat kan ook komen door al het bier dat we tijdens de maaltijd hebben weg gewerkt.
    Ik heb in de afgelopen dagen weer een paar honderd foto's kunnen uploaden.
    Maar het gaat ontzettend traag, maar zodra ik er de kans toe krijg gaat de volgende serie er op.
    Hele dikke knuffel en beterschap met je enkel.

• 23 Oktober 2009 - 16:01

Mike:

Ouwe, ik ben blij dat je dit verhaal met "ons" wilde delen! Wauw, te vet wat je allemaal mee maakt! Ik maar denken dat je de gekste shit mee hebt gemaakt, maar je gaat nog 2 stappen verder :P Vind het wel echt erg bikkel dat je die hele slang op hebt gegeten. Ik had het je niet na gedaan. Ben je nog steeds gesloopt van die 3 chicks van afgelopen week? Vind het niks voor jou om die 6 vrouwen links te laten liggen ;)
    Hopelijk maak je binnenkort weer van die vette shit mee die je met ons MOET delen, want ik kan niet wachten op het volgende verhaal.

Veel plezier in Viëtnam, en misdraag je he?!

• 24 Oktober 2009 - 20:54

Renate:

Gewoon blijven bloggen hoor, ik lees regelmatig even bij! En vooral je foto's vind ik super om te bekijken!!!

;-)

• 25 Oktober 2009 - 12:45

Filip:

Ik had 5 dagen met cindy opgetrokken, de dag dat ik de boot verliet is zij gebleven en de volgende dag ontmoette ik kim met wie ik 5 dagen heb doorgebracht en er van slapen maar heel weinig terecht kwam.
    De dag dat ik stopte met kim kwam ik sávonds een vriendin van haar tegen en ze vroeg me of ik mee wilde wat drinken wat eindigde met een vermoeiende nacht in mijn hotel.
    De dag daarna voor mijn vetrek uit Vientaine ging ik naar een massage huis voor een goeie massage en raakte in gesprek met Pon, een hele lieve chick die de massage deed.
    Het klikte wel dus vroeg ik haar of ze na het werk zin had om wat te gaan drinken, na 1 drankje vroeg ze me of ze mee mocht naar mijn hotel en je weet ik kan geen nee zeggen tegen vrouwen :-)
    Die nacht ook geen oog dicht gedaan dus ik had er echt geen moeite mee om het aanbod af te slaan van David om met die chickies van het bordeel wat te gaan doen.
    Ik begin me al een echte louaei te voelen en ik ben hier niet heen gekomen om zoveel mogelijk chicks mijn bed in te krijgen.

• 25 Oktober 2009 - 20:24

Renate:

`tssss altijd al geweten, je bent gewoon een sloerie LOL!