Vientaine - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu Vientaine - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Filip Appeldorn - WaarBenJij.nu

Vientaine

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Filip

19 Oktober 2009 | Laos, Vientiane

Dit word mijn laatste blog.
Ik heb er geen zin meer in en vaak ontbreekt mij de tijd en met de waardeloze internet verbindingen is het een struggle om mijn laptop te gebruiken.
De boat trip op de mekong river was geen succes.
Na de eerste nacht waarbij ik geen oog dicht gedaan had had ik het wel gezien met dit stelletje kanslozen.
Ik heb nooit eerder een groep mensen zoveel drugs en drank zien gebruiken in 24 uur.
Ik denk dat hun idee over de boat trip niet strookten met de mijne.
De helft gooide de ene na de andere valium tablet naar binnen en de eerste nacht was de hele drank voorraad voor 3 dagen al op.
En ze hadden echt van alles bij zich, speed, opium, weed en weet ik veel wat nog meer.
De volgende ochtend werden we al vroeg gewekt door de crew, die volgens mij ook geen oog dicht hadden gedaan en gingen we richting luang prabang om voorraden op te halen voor onze trip naar vientaing die 6 dagen zou duren.
Na een half uurtje varen maakten we een stop bij een dorpje dat wiskey village heette.
Iedereen behalve ik was te lam en te veel naar de kloten om het dorp te bezoeken en de meesten zaten alweer dikke joints te roken.
Boven aan gekomen zag ik al waarom het dorp wiskey village heet, de specialiteit daar is zelfgeweven kleding en zelf gestookte drank.
Ik schreeuwde naar beneden dat ze hier drank verkochten en binnen 5 minuten was iedereen boven.
Na een half uurtje rond gelopen te hebben om het dorp te verkennen kwam ik terug bij de eerste bar waar ondertussen iedereen zich te goed deed aan de zelfgestookte drank van de locals en sommigen waren al zwaar bezopen.
Ik had het wel gehad met de groep en besloot om terug aan boord te gaan.
Na een klein half uur wilde de schipper verder en moest iedereen terug aan boord komen.
De meesten konden amper lopen en 2 flikkerden van de loop plank af het water in zo droken waren ze en dat om 8 uur in de ochtend.
Na een uurtje waren we terug in luang prabang en was het voor mij tijd om op te stappen.
Ieder zijn ding maar om een week lang elke dag te leven op drugs en drank is niet mijn idee van vakantie en om een land te leren kennen.
Vanaf die dag mijd ik backpackers als de pest.
Ik krijg echt het idee dat de meeste backpackers die Thailand en Laos bezoeken daar alleen heen gaan voor de drugs en de goedkope drank, want alle plaatsen waar ik kom zie ik dezelfde taferelen.
Luang prabang, Vientaine, Vangvieng is allemaal hetzelfde wat betreft de backpackers elke avond is het raak en zie ik veel dronken jonge buitenlanders helemaal naar de kloten van de drank en de drugs en het boeit ze geen fuck zolang die behoeftes maar bevredigd worden en de locale bevolking vind het allemaal prima en stimuleert het want het levert flink geld op.
Vanaf de boot ben ik meteen naar de airport gegaan en naar de hoodstad Vientaing gevlogen en daar een lekker decadent luxe hotel genomen want ik was helemaal kapot door gebrek aan slaap.
Heerlijk om jezelf zo te verwennen en je weer een beetje mens te voelen.
De volgend avond in een bar Kim ontmoet een hele mooie locale schoonheid die redelijk goed engels sprak en met wie ik de afgelopen 5 dagen heb doorgebracht.
Met haar een motor gehuurd en haar familie op het platte land bezocht in een dorpje 50 km van hier.
Het was net of ik 100 jaar terug ging in de tijd.
Samen naar vangvieng geweest voor het tuben en al haar vriendinnen leren kennen, kortom 5 dagen tussen de locals wat echt een hele aparte ervaring was.

Helaas begon ze na 4 dagen te zeuren of ik met haar wilde trouwen en haar mee wilde nemen naar nederland.
De meeste jonge vrouwen hier in Laos zijn alleen maar geinteresseerd in buitenlanders want voor hun is het de enige manier om hun leven te verbeteren.
De armoede is enorm hier en het bestaan is keihard voor de meeste mensen hier.
Als je ziek word en je hebt geen geld ga je gewoon dood tenzij je iemand hebt die voor je zorgt en dat is in de meeste gevallen de taak van de familie.
Maar die kunnen zelf met veel moeite het hoofd boven water houden en hebben geen middelen om een dokter of ziekenhuis te betalen.
Dus heel veel jonge vrouwen hebben een farrang vriendje die hun geld sturen of die voor hun zorgen als ze in het land zijn.
En met dat geld kunnen ze hun eigen onderhoud en dat van hun familie voorzien.
Ik had haar van te voren duidelijk gemaakt dat ik niet van plan was om haar mee tenemen of haar geld te sturen, maar ik denk dat ze tegen beter weten in hopen dat het toch gebeurd.
Ik kwam gisteravond de groep van de boot tegen en de meesten zagen er niet uit.
Onder de zweren van infecties en helemaal compleet uitgewoond.
Met zijn alleen een biertje gedronken en de verhalen aangehoord en ik was blij dat ik op tijd opgestapt was.
De 2 engelsen zaten helemaal onder de uitslag de amerikaanse chick had een paar lelijke infecties en een worm of parasiet in haar voet, het zag er echt nasty uit.
Ze gaan vandaag allemaal naar het ziekenhuis om zich te laten behandelen voor diverse klachten.
Maar ja dat kan je wel verwachten na een week op de mekong rivier, waarbij de rivier de enige mogelijkheid is om jezelf te wassen.
Ik heb net mijn vliegticket gekocht voor Hanoi en ik vertrek morgen middag voor mijn maand in vietnam.
Laos is een land met veel armoe, weinig tot geen infrastructuur, zelfs niet in de hoofdstad Vientiang.
Ik heb het gezien maar zal hier zeker niet terug komen.

  • 21 Oktober 2009 - 09:05

    Elly:

    Jammer Filip, dat je stopt met schrijven. Ik vind het erg leuk om een beetje op de hoogte te blijven van je belevenissen. Laat af en toe nog eens wat van je horen. Hoeft niet zo uitgebreidt als nu, maar af en toe een kort berichtje, zodat we weten waar je bent en hoe het met je gaat. Veel plezier in Vietnam. Dikke kus, Elly

  • 21 Oktober 2009 - 09:23

    Filip Appeldorn:

    Hoi Elly.

    Als er wat belangstelling was voor mijn trip zou ik er de tijd wel voor vrij willen maken, maar van de meeste van mijn zogenaamde vrienden heb ik nog helemaal niets gehoord en zelfs mijn kids tonen geen tot bijna geen belangstelling.
    Dus besteed ik mijn tijd en energie liever aan de landen en de mensen die ik op mijn reis tegen kom.
    Btw: Hanoi is absolute totale chaos maar ik geniet er met volle teugen van :-)

  • 22 Oktober 2009 - 17:21

    Charity:

    Hey kanjer!
    Wat een mooi verhaal weer, je maakt toch wat mee daar!
    Je wordt zelfs ten huwelijk gevraagd :D
    Kon vanmiddag niet lekker met je kletsen, was ook aan het werk.
    Zo te horen heb je het in Vietnam wel erg naar je zin, hou dat zo!
    Ga nu even je volgende verhaal lezen.
    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 November 2009

Lekker chillen en relaxen.

16 November 2009

Can Tho Mekong delta

14 November 2009

Saigon

06 November 2009

Van catba island naar hue

01 November 2009

Sapa trekking
Filip

Ik ga de reis onder verdelen in 3 stukken van 4 maanden. 1 september vertrek ik naar thailand en ga dan backpacken door Thailand, Laos, Vietnam en cambodja. Begin januari vertrek ik naar brazilie om vervolgens te gaan backpacken door argentinie, antarctica, chili en peru en brazilie. De laatste 4 maanden ben ik nog niet helemaal uit waar ik heen ga maar ik vind vast wel een bestemming tegen die tijd.

Actief sinds 25 Aug. 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 39300

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 01 Maart 2015

Thailand 2014

01 September 2009 - 30 Augustus 2010

Mijn eerste reis

14 Mei 2010 - 10 Augustus 2010

Thailand all over again :-)

Landen bezocht: